Cum recomanzi cuiva să meargă la psiholog?

Probabil că ai întâlnit și tu persoane care au nevoie de ajutor profesional, fie că se află în mijlocul unei crize sau că încearcă să iasă dintr-o relație care nu mai funcționează. Majoritatea problemelor de sănătate mintală se pot ameliora prin participarea activă într-un plan individual de tratament. Din păcate, doar una din trei persoane ajunge să ceară ajutor specializat.

Nu e ușor să spui cuiva: “Cred că ar trebui să mergi la un terapeut.” S-ar putea să ți se răspundă: “Crezi că e ceva greșit cu mine?”, iar persoana să se înfurie, să devină defensivă sau să nege vehement că există o problemă. Rareori abordarea directă funcționează în aceste circumstanțe.

A ști cum să abordezi subiectul într-un mod discret, fără să declanșezi reacții de rușine, e esențial pentru a reuși să îi ajuți pe cei apropiați să ajungă la ajutorul de care au nevoie. Cum faci asta?

Ascultă, empatizează, normalizează

Ascultă cu atenție atunci când celălalt vorbește despre problemă, arată că îți pasă de ceea ce se întâmplă în viața lui. Când îți exprimi empatia și îi dai de înțeles că ceea ce simte e normal, îi arăți că ești de partea lui, iar el nu se simte prost pentru că are problema respectivă. De exemplu: “Știu ce zici, am fost și eu în situația asta înainte”. Evidențiază faptul că toată lumea are nevoie de ajutor la un anumit punct. Una din patru persoane se confruntă cu o problemă de sănătate mintală pe parcursul vieții, iar asta nu ne face mai slabi, ci pur și simplu oameni.

Exprimă-ți îngrijorarea și oglindește situația

Exprimă modul în care te simți tu și evită să pui o etichetă celuilalt. De exemplu, “Sunt îngrijorat”, nu „Ai nevoie de ajutor” sau „Ai o problemă”. Descrie în mod obiectiv ceea ce se întâmplă: “De când nu mai lucrezi, ai fost lipit de canapea, te-ai îngrășat 10 kg și nu ai ieșit din casă de o săptămână.” Apoi împachetează dovezile reci în empatie, iubire și grijă autentică: “Țin foarte mult la tine și mă întristează să te văd în starea asta.”

Nu atribui problema persoanei (ex. furia ta, depresia ta), deoarece e mai ușor să o ia personal. În schimb, vorbește despre problemă în sine: “această oboseală”, “aceste izbucniri”, “acest obicei de a bea” și abordează conversația ca și cum voi doi ați forma o alianță împotriva problemei, un plan de a rezolva problema împreună.

Abordează fricile și oferă-ți sprijinul

Dacă celuilalt îi e teamă să apeleze la ajutor specializat, permite-i să se deschidă referitor la fricile pe care le are și ascultă-l cu atenție. Dacă ai alți prieteni sau cunoștințe care au avut succes în terapie, îi poți da ca exemplu sau îl poți chiar ruga pe unul dintre ei să discute despre experiența sa cu terapia.

O opțiune pentru a aborda reținerea față de terapie poate fi să cobori ștafeta. Roagă-l să meargă pentru o evaluare, pentru prima ședință, deoarece ideea de terapie săptămânală poate fi uneori prea mult de acceptat la început. De asemenea, poți prezenta ideea de terapie ca un experiment din care se poate retrage oricând. Discutați despre riscurile și beneficiile implicării în terapie: cel mai rău lucru care s-ar putea întâmpla e ca nimic să nu se schimbe, însă în cel mai fericit caz, va găsi confort, eliberare și o perspectivă nouă în viață.

Oferă-ți sprijinul pentru a găsi un terapeut care să i se potrivească și, eventual, asistă-l în procesul inițial: programați împreună prima ședință, însoțește-l până la cabinetul psihologului, participați împreună la prima ședință (de obicei nu se permite participarea unei alte persoane, însă dacă celălalt cere asta și își dă acordul, e posibil). Informează-te despre ce presupune terapia (poți citi mai multe aici) și discutați împreună despre cât de realiste sunt fricile. Există terapeuți care oferă o consultație gratuită față în față sau la telefon înainte de a se angaja într-un proces de terapie (noi oferim posibilitatea aceasta la Centrul Minții). Asta poate fi de ajutor pentru a pune întrebări, a clarifica aspecte și a ameliora frici.

Sparge miturile

Ceilalți vor crede că sunt nebun. Psihoterapia se adresează persoanelor care, la un moment dat în viața lor, trec printr-o dificultate și pot beneficia de ajutor specializat. De asemenea, bolile mintale sunt probleme medicale adevărate și serioase, la fel ca bolile sau problemele fizice, cum ar fi cele legate de inimă sau plămâni, pentru care mergem în mod normal la doctor fără rețineri.

De ce să dau bani psihologului când pot să vorbesc cu un prieten? Psihoterapeutul e pregătit special pentru a aborda diverse probleme psihologice, cu tehnici și metode dovedite științific. De asemenea, el poate să aibă o perspectivă obiectivă asupra situației, spre deosebire de persoanele apropiate care sunt, de multe ori, implicate emoțional.

Psihoterapia durează foarte mult. Durata psihoterapiei depinde de problema care trebuie abordată, de la câteva săptămâni, la câțiva ani, în rare cazuri. Psihoterapia modernă se focalizează de cele mai multe ori pe schimbarea gândurilor și comportamentelor nesănătoase, ceea ce se poate realiza în câteva săptămâni.

Ar trebui să mă descurc singur. Mulți oameni se pot descurca singuri în gestionarea problemelor de sănătate mintală. În unele cazuri, problema nu este foarte gravă, iar persoana deține deja strategiile necesare pentru a trece peste asta și are sprijin din partea celor apropiați. Totuși, unele probleme sunt atât de puternice încât nu-ți permit să te vindeci singur, însă asta nu te face mai slab. A apela la ajutor specializat e tocmai un semn de putere, o dovadă a recunoașterii propriilor limite ca ființă umană și a acțiunii responsabile pentru sănătatea ta.

În final, poți încerca fiecare metodă și nimic să nu funcționeze. Din păcate, nu tu decizi dacă celălalt cere ajutor sau nu – doar el poate face asta. Uneori oamenii pur și simplu nu sunt pregătiți. O persoană merge la terapie pentru că vrea ca lucrurile să se schimbe. Dacă nu e pregătită să se schimbe, nu va merge sau, chiar dacă ai succes și o convingi să încerce, va renunța ulterior.

Atenție!

Dacă persoana indică semne cum că ar reprezenta un pericol pentru ea însăși sau pentru ceilalți, nu sta să te gândești, ci apelează la ajutor specializat imediat!

Resurse:

Komrad, M. S. (2012). You Need Help!: A Step-by-step Plan to Convince a Loved One to Get Counseling. Hazelden Publishing.

http://www.wikihow.com/Encourage-Someone-to-See-a-Therapist

http://www.nhs.uk/conditions/stress-anxiety-depression/pages/benefits-of-talking-therapy.aspx

http://www.mayoclinic.org/tests-procedures/cognitive-behavioral-therapy/basics/what-you-can-expect/prc-20013594

http://psychcentral.com/lib/15-ways-to-support-a-loved-one-with-serious-mental-illness/?all=1

 

Articol scris de Paula Nuțaș, psiholog Centrul Minții

Ultimele articole