Un an al minților puternice

Proiectul nostru Strong Young Minds împlinește un an, așa că ne-am gândit că este timpul să împărtășim cu ce ne-am ocupat în tot acest timp și la ce rezultate am ajuns până acum. Însă întâi, câteva informații mai generale: Strong Young Minds este un parteneriat strategic (KA2) finanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus Plus, coordonat de organizația islandeză Hugarafl, în care și-au unit forțele psihologi și lucrători de tineret din Islanda, România (noi, Minte Forte și bucureștenii din organizația Ask Yourself), Portugalia (asociația Ha Moment) și Spania (Scouts). Scopurile acestui parteneriat strategic sunt dezvoltarea în colaborare a unei curricule de învățare socio-emoțională pentru adolescenți (elevi de liceu), a unui board game, alături de un handbook de aplicare a metodelor și o serie de filmulețe instrucționale. Multă muncă, însă utilă și recompensatoare, dat fiind că suplinește nevoile identificate ale tinerilor din fiecare dintre țările partenere. Proiectul se desfășoară pe durata a doi ani, deci momentan ne aflăm la jumătatea lui.

Ce-am făcut în primul an?

Ei bine, călătoria noastră a început în toamna 2016, când fiecare organizație parteneră și-a alcătuit echipa de proiect și au început primele întâlniri pe Skype. La Minte Forte și-au unit forțele Dumitrița Simion, psiholog și coordonator al asociației, Paula Nuțaș, psihoterapeut și trainer și Claudia Găgeanu, psihoterapeut și trainer. Desigur, pentru a ne asigura că oferim tinerilor ceva ce au cu adevărat nevoie, prima etapă a proiectului a constat în organizarea unei analize de nevoi prin metoda focus grup, în fiecare dintre țări. Înarmați cu o serie de întrebări alese atent pentru a ajunge la ceea ce gândesc, simt, vor și preferă adolescenții de azi, ne-am dus în licee și ne-am întâlnit cu 3 grupuri destul de diferite de elevi, care ne-au ajutat să înțelegem realitatea din perspectiva lor. Am aflat cum este pentru ei experiența școlară, cum se descurcă cu orarul încărcat, cu cine se ceartă, în cine au încredere și cum își petrec timpul liber, ce aspirații au și ce vor să îmbunătățească în viața lor (și nu numai!). Pentru a ne asigura că avem o imagine cât mai complexă, am întrebat și un grup de profesori, consilieri școlari și alți lucrători de tineret cam aceleași lucruri – și am aflat astfel și mai multe despre nevoile adolescenților din liceele de azi. Votul unanim a fost că da, ar fi mare nevoie de noi. Așa că, impulsionați de rezultatele cumulate ale focus grupurilor, ne-am îmbarcat  în avion către Spania, pentru că în ianuarie 2017 am avut prima întâlnire transnațională a partenerilor.

Astfel, din Clujul înghețat am aterizat în însoritul Madrid, unde am petrecut (și am lucrat) 4 zile alături de colegii noștri de peste hotare. Am dezbătut rezultatele focus-grupurilor din fiecare țară, scopul întâlnirii fiind de a ne da seama care sunt obiectivele generale de învățare pentru curricula de training și cum ar putea să arate (cel puțin preliminar) un board game care să vină în întâmpinarea nevoilor tocmai identificate. Firește, fiind prima întâlnire, am avut nevoie de timp să ne împrietenim, așa că nu au lipsit serile interculturale, în care am mâncat tapas spaniole, am băut lichior islandez și am degustat vin portughez (nu cu aceeași ocazie!).

Cu un entuziasm crescând – în parte datorită unor prietenii incipiente, în parte datorită senzației de a lucra la un scop comun, cu o viziune comună, la probleme general umane, alături de specialiști talentați și dedicați de pe alte meleaguri – ne-am întors în țările noastre, unde am început să transformăm acele obiective specifice de învățare asupra cărora căzusem de acord în activități specifice ce urmau să alcătuiască o curriculă complexă de învățare.

Ce știam sigur era că adolescenții păreau să aibă nevoie în trei domenii importante ale vieții lor: emoțiile (cum își dau seama ce simt și de ce, cum să se descurce cu ele, cum să le regleze, la nevoie), lumea socială (cum să își facă prieteni, cum să își păstreze și să își îmbunătățească relațiile, cum să gestioneze conflictele și cum să încheie relații care nu le fac bine) și identitatea (cum să își dea seama care le sunt punctele forte și unde le sunt vulnerabilitățile, cum să facă față presiunii sociale din partea colegilor și actelor de intimidare, cum să își aleagă o carieră potrivită, etc.). Așa că fiecare partener și-a ales o arie în care considera că avea deja expertiză și au urmat cinci luni de muncă intensă la dezvoltarea activităților – ceea ce nu a fost ușor, deoarece colaborarea presupune, în astfel de cazuri, un ping-pong între parteneri, în care am beneficiat de feedback-uri și perspective multiple asupra ideilor generate.

Între timp, ideile preliminare ale boardgame-ului începeau să prindă formă, iar portughezii de la Ha Moment, responsabili de această parte a proiectului, au lucrat la integrarea tuturor ideilor istețe (și uneori contradictorii) care au apărut pe durata întâlnirii din Spania.

Într-un final, către finalul lunii mai, am reușit să definitivăm o variantă pilot a curriculei de training, care avea 20 de sesiuni pe durata a 20 de ore. Entuziasmați de produsul nostru, în care ne-am investit cunoștințele și creativitatea, am bătut la poarta liceelor, oferind elevilor de liceu din clasele  a 9-a sau a 10-a șansa să fie un soi de „cobai” pentru munca echipei noastre transnaționale. Nici această etapă nu a fost tocmai ușoară, deoarece liceeni nu au fost ușor de găsit în acea perioadă supraaglomerată de la finalul anului școlar. Până la urmă, în iunie am reușit să testăm întreaga curriculă alături de un grup de 7 adolescenți simpatici din clasa a 9-a de la Liceul Pedagogic din Cluj Napoca, cărora le suntem profund îndatorați pentru investiția de timp și efort (dat fiind că au rămas, din proprie inițiativă, după ore pentru a se întâlni cu noi).

Am pus în bagaj „fișele de laborator” ale testării curriculei și ne-am suit în avion către Islanda, deoarece în iunie 2017 am avut cea de-a doua întâlnire transnațională a partenerilor, de data aceasta pe durata a șase zile – pentru că am avut nevoie de cel puțin 2 zile să ne revenim în simțuri după ce am aterizat pe un teritoriu atât de nou și incitant cum este plaiul islandez. După câteva zeci de „wow”-uri în fața vulcanilor care dorm (deocamdată), peisajelor care te fac să te simți pe platourile de filmare ale Game of Thrones, râurilor care curg în direcții derutante, soarelui care nu mai apune, gheizerelor și a aburilor care ies din pământ de parcă Islanda este fabrica de nori pentru restul Europei, am reușit să ne adunăm concentrarea pentru a lucra la integrarea feedback-ului asupra curriculei din fiecare țară și la testarea în avanpremieră a primei variante a boardgame-ului. Nici aceasta n-a fost o sarcină ușoară, dar ne-am recompensat cu un sentiment de împlinire la vederea primelor produse concrete ale muncii noastre în colaborare – care mai aveau nevoie de rafinare, desigur, dar erau tot mai aproape de noi. Cum altfel ne-am mai recompensat? Cu o seară de grătar în care am mâncat cel mai urât (și mai gustos) pește islandez, am cântat împreună până seara târziu și ne-am împrietenit cu alți membri din Hugarafl, pe care i-am câștigat repede de partea noastră.

Întoarse în România, putem spune că ne este dor de colegii noștri de peste hotare. Pe perioada verii am continuat să lucrăm la rafinarea și completarea atât a curriculei de training, cât și a boardgame-ului. Ce urmează pentru Strong Young Minds? În noiembrie vom avea o variantă (aproape) finală a curriculei, pe care o vom prezenta unui grup internațional de 20 de lucrători de tineri din toate țările partenere. Îi vom învăța cum să livreze frumoasele și creativele noastre metode non-formale de educație socio-emoțională adolescenților cu care lucrează zi de zi și vom aștepta feedback și din partea lor. Toate aceastea într-un training pe care îl vom organiza în natură, în Apuseni. Între timp, bucureștenii de la Ask Yourself vor începe să lucreze la manualul de prezentare a metodelor dezvoltate în acest proiect, portughezii continuă să dezvolte și să integreze feedback-ul nostru asupra boardgame-ului (așa că vom avea o primă variantă tot în noiembrie), iar spaniolii încep să pună cap la cap filmulețe de prezentare.

În România, Islanda, Spania și Portugalia se lucrează din greu la soluții inovative, non-formale pentru dezvoltarea unor minți puternice în rândul adolescenților. Stați alături de noi – urmează și alte etape incitante ale acestui proiect, pe care abia așteptăm să vi le povestim!

Claudia Găgeanu

Ultimele articole