Psiho-maraton

by Admin, 29/04/2016

Săptămâna trecută, echipa Psihoechilibru ne-a dat întâlnire la un eveniment inedit: Psiho-maraton. Am experimentat în timp record 4 tehnici frecvent folosite în consiliere și terapie pentru anxietate, stres, depresie, furie sau procesarea evenimentelor majore de viață. Evenimentul s-a desfășurat în format open-space: participanții s-au împărțit în 4 grupe și au trecut pe la masa fiecărui psiholog pentru 20 de minute, timp în care au învățat fiecare tehnică în parte.

Claudia Găgeanu ne-a explicat cum are loc și cum ne poate ajuta relativizarea.Scopul acestei tehnici este de a ne ajuta să nu globalizăm impactul negativ al unor evenimente. Practic, de fiecare data când ni se întâmplă ceva negativ, ne-ar fi de ajutor să identificăm tendința minții de a eticheta și de a trage concluzii globale – „viața mea nu mai are sens” –  și să ne detașăm de aceste concluzii. Putem găsi informații reale care să contrazică aceste idei, ne putem da voie să simțim și alte emoții. Relativizând impactul evenimentului negativ, putem căuta soluții la problemă, punând lucrurile în perspectivă pe termen lung. Participanții au experimentat această tehnică în perechi: fiecare a povestit câte o întâmplare negativă din viața lui, iar partenerul l-a ajutat să-i relativizeze impactul.

Răzvan Jurchiș ne-a ajutat să înțelegem că stare noastră fizică este inseparabilă de cea emoțională și mentală. Atunci când avem o problemă care ne afectează stare emoțională, și corpul nostru reacționează: se schimbă pulsul, ritmul respirației, devenim agitați, ne este greu să ne concentrăm și să ne relaxăm. O tehnică simplă, dar foarte utilă în situațiile de stres este respirația abdominală. Ghidați de Răzvan, am experimentat respirația profundă, conștientă, și am observat cât de mult ne putem relaxa folosind-o.

Paula Nuțaș ne-a vorbit despre scrierea expresivă (expressive writing). Majoritatea dintre noi au folosit, la un moment dat, această tehnică, fără să fim neapărat conștienți de efectul ei terapeutic. Practic, tehnică e foarte asemănătoare cu a scrie în jurnal, dar accentul se pune pe gândurile și emoțiile noastre, nu neapărat pe descrierea obiectivă a evenimentelor. Participanții au făcut și un exercițiu practic: ne-am imaginat fiecare că frica noastră cea mai mare e o persoană, apoi i-am alcătuit o scrisoare. Paula ne-a încurajat să ținem un jurnal și să urmărim cum ni se schimbă starea când începem să ne analizăm și înțelegem emoțiile.

Florentina Ionescu ne-a prezentat o tehnică folosită în tratarea depresiei, dar foarte utilă pentru fiecare dintre noi – activarea comportamentală. Persoanelor care suferă de depresie le lipsește motivația să îndeplinească orice gen de activitate. O metodă de a combate această stare este să ne divizăm sarcinile în pași mici și să ne propunem să îndeplinim câte un pas, oricât de mic, concentrându-ne pe proces. Chiar dacă nu suferim de depresie, putem beneficia de această tehnică. Florentina ne-a recomandat să avem o agendă și să fim atenți ca, pe lângă activitățile de bază, necesare, să ne includem în program și alte tipuri de activități precum:

  • Activități care să ne accentueze competenţele: a cânta la un instrument, a desena, a scrie etc.
  • Activități plăcute/relaxante: plimbări, filme, muzică, socializare etc.
  • O activitate nouă săptămânal, chiar dacă nu e ceva extraordinar – a încerca un sport sau un local nou, o plimbare pe o stradă necunoscută etc.

Florentina ne-a dat și un exercițiu de gândire: să vedem dacă pe lângă activitățile necesare, includem în agenda noastră și lucruri cu adevărat importante pentru noi, ceva ce contează.

Participanții au fost surprinși de cât de repede se pot vedea efectele benefice ale anumitor tehnici și de cât de mult ne poate fi influențată calitatea vieții de unele obiceiuri aparent simple, cum ar fi ținerea unei agende sau scrisul într-un jurnal.

Natalia Graur, voluntar Minte Forte