Săptămâna Sănătății Mintale – Construind cu încredere: de la suferință la speranță

“Construind cu încredere: de la suferință la speranță” a fost cea de-a doua prezentare din cadrul Săptămânii Sănătății Mintale. Invitata noastră a fost Diana Vasile, doctor în psihologie și președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei, psiholog specialist și psihoterapeut, iar gazda evenimentului a fost Ionescu Raluca, psihoterapeut și membră a Organizației Minte Forte.

 

Subiectul prezentării a fost despre integrarea experiențelor dificile și despre cum să ne folosim de propriile resurse atunci când trăim vremuri mai tumultoase. Diana Vasile s-a axat în prima parte a prezentării asupra explicațiilor la întrebările „De ce suferim?” și „Care sunt efectele pe termen scurt și lung ale suferinței?”, iar în a doua parte ne-a vorbit mai în detaliu despre cum putem să construim cu încredere speranță și experiențe pozitive din suferință.

Mai întâi, Diana ne-a clarificat ce sunt experiențele dificile. Ea spune că experiențele dificile sunt acele evenimente care produc suferință emoțională, frică intensă, o senzație de copleșire. Aceste evenimente presupun niște detalii care amenință integritatea și funcționarea noastră ca indivizi. Un exemplu de eveniment este chiar pandemia în care ne aflăm. În această perioadă, ne-am lovit de trei lucruri: riscul de moarte și riscul disfuncționalității din cauza îmbolnăviri, iar în același timp, ni s-au luat multe dintre resursele care servesc funcționării sănătoase a psihicului. Pandemia este cu atât mai dificilă pentru că este o perioadă lungă la care am fost expuși mai multor factori stresanți și incertitudine multă. Iar psihicul este construit să se descurce, să facă față experiențelor scurte, având capacități de refacere bune. Dar atunci când experiențele dificile durează mai mult, psihicul nu rezistă foarte bine.

Diana ne-a vorbit despre sentimente profunde de neputință, frică și vulnerabilitate, ce reprezintă triada traumatică. Acestea, pe termen lung, generează lipsa chefului de viață, o epuizare internă și începem să avem o perspectivă negativistă despre noi și ceilalți, o imaginea de sine negativă. Capacitățile de autoreglare ne sunt afectate, iar acest lucru produce modificări neurofiziologice. Amigdala (situată în sistemul limbic din creier și responsabilă cu identificarea pericolelor) devine reactivă și ne transmite că suntem în pericol, ceea ce ne face să ne punem în funcțiune mecanismele de supraviețuire care ne consumă multă energie. Creierul când e pe modul de supraviețuire, nu își mai folosește partea rațională (cortexul prefrontal), de aceea  atenția și capacitatea de a lua decizii ne sunt diminuate și devenim mai iritabili.

Cum ne mobilizăm propriile resurse și mecanismele de autoreglare? Diana Vasile ne recomandă să cultivăm câteva resurse care ajută la fortificarea psihicului nostru: curiozitatea, educația, stimularea de interese noi și conexiunea cu ceilalți. De asemenea, Diana ne recomandă să promovăm grija pentru sine, este importantă claritatea despre mine și celălalt. Să recunoaștem că ne afectează, că avem nevoie de recuperare, empatie, odihnă, să ne îndepărtăm de persoanele conflictuale, să avem curaj să simțim ce e potrivit pentru noi.

Cercetările în psihologie arată că psihicul se repară, se regenerează, îl putem ajuta să treacă peste o experiență dificilă prin emoții pozitive, experiențe de succes și stimulative – o informație potrivită, un mediu potrivit, empatie și o emoție caldă.

Concluzia cu care ne-a lăsat Diana la această prezentare a fost că experiența dureroasă se asociază cu gândirea negativistă. Se lucrează mult asupra gândurilor dar este importantă și rafinarea simțurilor; împreună gândirea și emoția vor crea o bază bună pentru recuperare, aceasta fiind integrarea experienței dureroase. Psihicul este întotdeauna acolo pentru recuperare, întotdeauna avem ceva sănătos de la care să pornim pentru a construi ceva ce ni se potrivește.

La finalul prezentării, invitata noastră a răspuns la câteva întrebări din public care au ajutat la dinamizarea prezentării și la diversificării explicațiilor și exemplelor oferite de Diana Vasile. Dacă doriți să vizionați întreaga prezentare, vă invităm să o accesați de pe pagina noastră de Facebook – Organizația Minte Forte sau de pe canalul nostru de Youtube – MinteForte.

 

Articol redactat de Raluca Ionescu, membră Minte Forte