Tehnici de relaxare și meditație

Dacă e miercuri, e despre relaxare! În a treia zi din a X-a ediție a Săptămânii Sănătății Mintale a avut loc atelierul ”Tehnici de relaxare și meditație”, susținut de Claudia Găgeanu – psihoterapeut, trainer și membru Minte Forte. Cu o experiență bogată în practica terapeutică, cât și în tehnici de meditație, Claudia a reușit să transmită o parte din cunoștințele ei către un grup de participanți curioși și interesați de bunăstarea lor fizică și emoțională.

Atelierul a început cu o scurtă prezentare a trainer-ului și a participanților, prilej cu care ne-am identificat și împărtășit intențiile cu care am venit. Treptat, au fost introduse patru concepte de medidație și relaxare. Claudia a alternat, la fiecare etapă, explicațiile teoretice din spatele tehnicilor cu exerciții practice.

Prima parte a fost despre Conștientizare: am vorbit despre părțile creierului responsabile de emoțiile, gândurile și comportamentele noaste. Apoi am fost ghidați spre o meditație de tip mindfulness, prin care ne-am conectat cu fiecare parte din corp, ne-am reglat respirația și ne-am poziționat ca niște observatori ai propriei noastre ființe. Am avut ocazia să explorăm senzațiile, gândurile și emoțiile care ne traversau corpul, iar unii dintre noi am fost surprinși să descoperim ce anume se simte confortabil și ce ne provoacă disconfort.

În a doua parte ne-am concentrat atenția asupra celui mai vital obicei: Respirația. Ne-a fost prezentată necesitatea unei respirații corecte, în special în momente în care ne găsim prinși în tumultul vieții moderne. Cu această ocazie am practicat o metodă de respirație graduală, pornind de la intensitate mica, până la o intensitate mai mare și mai profundă. Exercițiul ne-a permis să conștientizăm cât de ușor poate fi să ne concentrăm atenția asupra respirației în orice moment al vieții noastre, fie că suntem într-un proces de relaxare, fie că ne găsim prinși în stresul cotidian.

A urmat ceea ce Claudia numeste ”Eliberare emoțională prin corp”. Am discutat despre cum toate emoțiile noastre își fac loc să se arate prin posturile pe care le avem, chiar dacă stăm relaxați și cu spatele drept, ori avem o poziție ghemuită, cu umerii aduși în față. Am exersat poziții de InYoga și posturi pentru deschiderea pieptului. Din nou, ne-am lăsat surprinși de nivelul de relaxare la care putem ajunge daca practicăm regulat niște poziții simple, dar cu efect benefic asupra sănătății noastre fizice și mintale.

Spre final ni s-a prezentat un concept din terapia comportamental-dialectică prin care să ne autoreglăm emoțional: Liniștirea.  De multe ori căutăm confort imediat pentru a ne alina unele răni din trecutul îndepărtat sau din prezent, iar pentru asta apelăm deseori la ce ne este la îndemână și putem accesa ușor: la Facebook, tutun, alcool, mâncare, relații toxice, lista poate continua cu multe alte exemple. Am înțeles la  atelier că defapt sunt și alte soluții, poate la fel de ușor de accesat. Fiecare a făcut un ”meniu” de lucruri bune pentru corp și minte pe care să le facem când simțim să luăm o pauză și se pare că avem multe resurse la îndemână. Câteva exemple pe care le-au dat participanții: să deseneze, să mediteze, să facă o plimbare, să folosească uleiuri esențiale. La sfârșitul acestei părți, fiecare ne-am creat o mantră personală pe care să o purtăm cu noi în fiecare zi.

Discuția de la final ne-a adus multe zâmbete pentru că am reflectat asupra beneficiilor si revelațiilor personale pe care le-am avut în timpul atelierului. Claudia ne-a încurajat să incorporăm meditația în rutina noastră zilnică, invitație pe care personal simt că e timpul să o onorez.

Ultimele articole